|
|
|
|
|
Årsmöte 2022
Verksamhetsberättelse för Bräkne-Hoby Folkets Hus u.p.a för 2021 Styrelsen har bestått av Christer Svantesson
ordf, Rune Kronkvist kassör & sekr, Tommy Persson och Ingmar Nordqvist. Dessa har också delat på jouransvaret vid uthyrning. Bokningsansvarig har varit Rune Kronkvist. Andelsägarna är 26 enskilda och 7 organisationer.
Uthyrningen ligger på samma låga nivå som förra året, beroende på restriktioner m a a pandemin i Sverige. Lokaler har varit uthyrda vid 25 olika tillfällen av 12 olika hyresgäster samt har bord och stolar
uthyrts ut. Styrelsen har utnyttjat lokalen för styrelsemöten och arbetsmöten vid 8 olika tillfällen. En kombinerad Konst- eller fotoutställningen har kunnat genomföras. Dessutom har Tommy Nilsson haft ett evenemang, sponsrad
av föreningen, med bildvisning och berättelse om folk i Bräkne-Hoby. Efterföljande målningsarbete p g a nya nödutgångsskyltar har genomförts, dock finns en del mindre åtgärder kvar. Utomhusarbeten
har gjorts både på belysning och fönster. Vi har haft brandsyn, som kommer att rendera en del utgifter under 2022. Arbeten på Folkets hus, inklusive iordningsställande av utställningen har renderat i ca 70 mantimmar. Årets
ekonomi gick med ett överskott, med 2 762 kr, mycket p g a av de bidrag som vi fått p g a uteblivna hyresintäkter samt att verksamheten gått på sparlåga. Till detta kommer en mild början av året och att andra besparingar
har vidtagits. Bidragen, som vi erhållit, utöver det årliga driftsbidraget, är 4 000 kr från Ronneby kommun, 10 000 kr från Folkets Hus och Parker. Med detta tackar styrelsen alla andelsägare, hyresgäster,
kommun och andra som gjort att verksamheten kan fortsätta, och ställer härmed sina platser till årsmötets förfogande. Bräkne-Hoby 2022-0 Christer Svantesson
Rune Kronkvist Tommy Persson
Ingmar Nordqvist Sammanställning av Bokslutet 2021 Ingående
balans | | | |
Kassa | 2 414,00 | | |
Bank | 58 690,07 | | |
Fastighet | 10 000,00 | | 71 104,07 |
Skulder | | | |
Banklån | | 0,00 | |
Medlemmars andelar | | 8 370,00 |
| Reservfond | | 665,00 |
| | | | 9 035,00
| | | Tillgångar | 62 069,07
| Inkomster | | |
| Kommunalt driftsbidrag | 35 250,00 | |
| Kom. investeringsbidrag | 1 000,00 | |
| Kom. Investeringsbidrag | 3 000,00 | |
| Övriga bidrag | 10 000,00 | |
| Hyresintäkter 1) | 12 080,00 | |
| Övriga intäkter/lotteri | 2 917,00 | |
| | | | | | | | 64 247,00
| Utgifter | | |
| Fastigheten inkl försäkring | 2) | -54 506,50 |
| Medlemsavgifter | | -1 378,00 |
| Serviceavgift | | -188,00 | |
Försäkring besökare m.m. | | -500,00 |
| Bankavgifter | 3) | -957,00 | |
Porto, expenser, arkiv | *) | - 1 200,00 |
| Möteskostnader | | -258,00 | | Utställningar/kultur | | -1 497,00 |
| Marknadsföring | | -999,95 | | | | |
| | | | -61 484,95
| | | Resultat | 2 762,05
| Utgående balans | | |
| Kassa | 4 288,25 | |
| Bank | 59 577,87 | |
| Fastighet | 10 000,00 | |
73 866,12 | | | | | Skulder | |
| | | | |
- 9 035,00 | | | Tillgångar | 64 831,12 | |
| | | |
| Årets resultat | 2 762,05 | Jämförelse med 2020:
*) Inköp av frimärken innan portohöjningen 1) 13 225,00 2) 50 760,00 3) 984,00 Verksamhetsplan för Bräkne-Hoby Folkets Hus 2022 Föreningen ska fortsätta att hyra ut lokaler till kurser, möten och kalas i samma utsträckning, så
snart restriktionerna p g a pandemin ger möjlighet till detta.1) Vidare ska föreningen också anordna en fotoutställning och en konstutställning till hösten. Dessutom planeras en samlarmässa för kamera och
foto. Under förutsättning att pandemin avklingat så att det är möjligt. Arbetet med utemiljön fortsätter. Invändigt fortsätter arbetet med elarbeten samt målning. I övrigt kommer mindre
renoveringar att genomföras. Om ekonomin ger utrymme och intresset finns så kan det bli något kulturinslag under året, så snart restriktionerna p g a pandemin ger möjlighet till detta. 1) Hyresintäkterna
kommer med stor sannolikhet att minska radikalt och föreningen kommer att vara beroende på eventuella bidrag, om det erbjuds, för att kunna fortsätta driva Folkets Husföreningen. Driftsbudget för Bräkne-Hoby Folkets Hus förening u p a
Verksamhetsår 2022 Inkomst:
Kommunalt driftsbidrag | 35 000 | Hyresintäkter | 9 000 | Övriga intäkter & bidrag | 5 000 |
Summa | 54 000 | Utgift: Fastighet uppvärmning | 29 000 | Fastighet
vatten & renhållning | 7 000 | Fastighetsunderhåll |
1 000 | Försäkringar | 13 000 | Medlemsavgifter | 1 500 | Administrativa utgifter |
1 000 | Verksamhet | 1 000 | Möteskostnader | 500 |
Summa | 54 000 | Investeringsbudget
för Bräkne-Hoby Folkets Hus förening u p a Verksamhetsår 2022 Installation av jordfelsbrytare
5 500 Timer i köket samt mindre elarbete 3 000 Belysning utomhus
3 500 Lysrör i stora salen 1)
19 000 31 000 1) Om
bidragen räcker För att genomföra de investeringarna krävs bidrag och/eller mindre banklån. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
verksamhetsberättelse 2020
Verksamhetsberättelse för Bräkne-Hoby Folkets Hus u.p.a för 2020 Styrelsen har bestått av Christer Svantesson ordf, Rune Kronkvist kassör & sekr, Tommy Persson och Ingmar Nordqvist. Dessa har också
delat på jouransvaret vid uthyrning. Bokningsansvarig har varit Rune Kronkvist. Dessutom har det varit en vakant plats i styrelsen. Andelsägarna är 30 enskilda och 7 organisationer. Uthyrningen
har minskat beroende på restriktioner m a a pandemin i Sverige. Lokaler har varit uthyrda vid 24 olika tillfällen av 11 olika hyresgäster samt har bord och stolar uthyrts ut. Styrelsen har utnyttjat lokalen för styrelsemöten och arbetsmöten
vid 3 olika tillfällen. Varken Konst- eller fotoutställningen har kunnat genomföras. Under
året har nya nödutgångsskyltar monterats och efterföljande målningsarbete är påbörjat men inte slutförts. Arbete med att måla paneler, golvlistor och dörrar samt vaxat golvet m.m har gjorts vid 19
tillfällen och renderat i 91 mantimmar. Årets ekonomi gick med ett överskott, med 9 049
kr, mycket p g a av de bidrag som vi fått p g a uteblivna hyresintäkter samt att verksamheten gått på sparlåga. Till detta kommer en mild vinter och att andra besparingar har vidtagits. Bidragen, som vi erhållit, utöver
det årliga driftsbidraget, är 6 889 kr från Ronneby kommun, 10 000 kr från Folkets Hus och Parker samt 3 000 kr från Lions Bräkne-Hoby. Dessutom har inte hela investeringsbidraget, på 6 000 kr, använts
under 2020 då en del målningsarbeten återstår och kommer då att belasta 2021. Med
detta tackar styrelsen alla andelsägare, hyresgäster, kommun och andra som gjort att verksamheten kan fortsätta, och ställer härmed sina platser till årsmötets förfogande. Bräkne-Hoby 2021-01-28 Christer Svantesson
Rune Kronkvist Tommy
Persson
Ingmar Nordqvist
Bokslut 2020
Sammanställning av Bokslutet 2020
Ingående balans | | | | Kassa | 1 388,00 | | | Bank | 40 657,07 | | | Fastighet | 20 000,00 | | 62 045,07 | Skulder | | | | Banklån | | -750,00
| | Medlemmars
andelar | | -9 035,00 | | Reservfond | | -350,00 | | | | | -10 135,00 | | | Tillgångar | 51 910,07 | Inkomster | |
|
| Kommunalt driftsbidrag | 35
250,00 | | | Kom. investeringsbidrag | 6 000,00 | | | ”Coronabidrag” | 16 889,00 | | | Övriga bidrag | 3 000,00 | |
| Hyresintäkter
1) | 13 225,00 | | | | | | | | | | 74 364,00 |
Utgifter | | | |
Fastigheten inkl försäkring | 2)
| -50 760,00 |
| Medlemsavgifter |
| -1 369,00 |
| Serviceavgift |
| -188,00 |
| Försäkring besökare m.m. | | -500,00 | | Ränta lånet | | -14,00 | | Bankavgifter | 3) | -984,00 | | Porto, expenser, arkiv | | -530,00 | | Möteskostnader | | -111,00 | | Lotterivinst | | -99,00 | | Avskrivning fastighet | | -10 000,00 | | | | | -64 555,00 | |
| Resultat | 9 809,00 | Utgående
balans | | | | Kassa | 2 414,00 | | | Bank | 58 690,07 | | | Fastighet | 10 000,00 | | 71 104,07 | | |
| |
Skulder |
| |
| |
| | -10 135,00
| |
| Tillgångar | 60 969,07 | | | | | | | Årets resultat | 9 809,00 | Jämförelse med 2019: -
26 010,00 -
53 865,00 -
1 119,00
Verksamhetsplan 2021
Verksamhetsplan för Bräkne-Hoby Folkets Hus 2021 Föreningen ska fortsätta att hyra ut lokaler till kurser, möten och kalas i samma utsträckning, så snart restriktionerna p g a pandemin ger möjlighet till detta.1) Vidare ska föreningen också anordna en fotoutställning och en konstutställning till hösten. Dessutom planeras en samlarmässa för kamera och
foto. Under förutsättning att pandemin avklingat så att det är möjligt. Arbetet med utemiljön fortsätter.
Invändigt fortsätter arbetet med målning efter att nödutgångsarmaturen byts. I övrigt kommer mindre renoveringar att genomföras. Om ekonomin ger utrymme och intresset finns så kan det bli något kulturinslag under året, så snart restriktionerna p g a pandemin ger möjlighet till detta.
1) Hyresintäkterna kommer med stor sannolikhet att minska radikalt och föreningen
kommer att vara beroende på eventuella bidrag, om det erbjuds, för att kunna fortsätta driva Folkets Husföreningen.
Budget 2021
Driftsbudget för Bräkne-Hoby Folkets Hus förening u p a Verksamhetsår 2021
Inkomst: Kommunalt driftsbidrag
| 35 000 | Hyresintäkter
| 5 000 | Övriga intäkter
& bidrag | 10 000 | Summa | 50 000 | Utgift:
Fastighet uppvärmning | 29 000
| Fastighet vatten & renhållning | 7 000 | Fastighetsunderhåll | 2 000 | Försäkringar | 13 000 | Medlemsavgifter | 1 500 | Administrativa utgifter | 2 000 | Verksamhet | 3 000 | Möteskostnader |
500 | Summa | 58 000 | Investeringsbudget för Bräkne-Hoby Folkets Hus förening u p a Verksamhetsår
2021 Inget aktuellt.
Årsmötesprotokollet 2020
Protokoll fört vid årsmöte med Bräkne-Hoby Folkets Husförening 2020-03-16
§ 1 Mötets öppnande Ordförande hälsar alla välkomna och förklarar mötet öppnat.
§
2 Årsmötets utlysande Kallelse har
skickats ut till alla enskilda andelsägare och organisationer som har andelar i Folkets Hus. Mötet godkänner kallelsen.
§ 3
Upprop / fastställande av röstlängd Från organisationerna och föreningar finns fem ombud och enskilda andelsägare
fanns på plats. Med detta fastställs röstlängden. § 4 Godkännande av dagordningen
Dagordningen föredras och godkänds
§
5 Val av presidie för mötet -
Att leda dagens årsmöte väljs Christer Svantesson
-
Som sekreterare för årsmötet väljs Rune Kronkvist § 6
Val av 2 justerare tillika rösträknare Att justera dagens protokoll väljs Christel Svensson och Tore Lindqvist. De två justerarna är tillika rösträknare.
§ 7 Styrelsens verksamhetsberättelse Verksamhetsberättelsen för 2019 föredras
och läggs med godkännande till handlingarna. § 8 Ekonomisk
berättelse Kassören går igenom den ekonomiska berättelsen för 2019. Den ekonomiska berättelsen godkänds. §
9 Revisorernas berättelse
Revisorernas berättelse uppläses och läggs till handlingarna. § 10
Fastställande av resultat- och balansräkning, samt disposition av föreningens vinst eller förlust Årsmöte fastställer liggande resultat- och balansräkning samt att överföra årets
överskott till 2020 års räkning. § 11 Beslut om ansvarsfrihet
Årsmötet beslutar enhälligt att ge styrelsen ansvarsfrihet för det gångna verksamhetsåret. § 12
Verksamhetsplan En verksamhetsplan för 2020 föredras och godkänds, med mindre justering gällande tidpunkt för fotoutställningen. § 13 Drifts- och investeringsbudget En driftsbudget för 2020 föredras, balanserat på 60 000 SEK, och godkänds
av årsmötet. Investeringsbudgeten innehåller byte av nödutgångsarmatur. § 14
Val a. Två ledamöter för 2 år
Mötet väljer Rune Kronkvist och Ingmar Nordqvist. b. Två ersättare för 1 år Årsmötet beslutar att vakanthålla ersättarplatserna. c.
En revisor för 2 år Som revisor för 2 år omväljs Christer Hallberg d. En ersättare för 1 år. Som ersättare
för revisorplatsen omväljs Inge Karlsson e. Ett ombud till ABF samt ersättare för 1 år Som ombud till ABF väljs Rune Kronkvist medan ersättare blir vakant. f.
Ett ombud till Blekingearkivet för 1 år Som ombud till Blekingearkivet väljs Christer Svantesson g. Valberedning för 1 år Då det inte går att få fram en valberedning,
får styrelsen i uppdrag att till nästa årsmöte fungera som valberedning § 15
Beslut om årsavgift Enligt stadgarna kan en årsavgift tas ut av andelsägarna. Styrelsen föreslår dock, liksom tidigare år, att ingen årsavgift skall tas ut. Årsmötet beslutar
i enlighet med styrelsens förslag. § 16 Inkomna motioner och frågor
Policy vid uthyrning Med anledning av händelserna vid ungdomsfester har en skärpt policy tagits fram gällande ungdomsfester. På grund av missbruk av vår uthyrning så har vi skärpt reglerna
för ungdomsfester. Kravet är att de som hyr måste uppge personnummer och kunna ledimitera sig vid uthyrningstillfället. Förekommer det ungdomar under 20 år råder absolut alkoholförbud i lokalen. I förekomande
fall kommer vi att begära att förälder/vårdnadshavande ska stå som garant för festen. Vi kan komma att begära att de som hyr betalar extra utöver hyreskostnaden. Detta extra får de tillbaka om vi godkänner
efterföljande städning, vilket ska vara helt klart vid överenskommen tidpunkt. Vi kommer inte att ta emot kontanter utan vi begär att få betalning via swish eller via bankgiro (en vecka i förväg). Dessa skärpta regler
grundar sig på att vi under 2019 blivit utsatta för lögner (uppger att de ska vara en familjefest, men blir en ungdomsfest), ungdomar under 20 år dricker alkohol, de som kontaktar oss är inte de som i verkligheten anordnar festen
samt att det varit större anmärkningar på efterföljande städning. § 19
Avslutning Ordförande tackar de närvarande för visat intresse och förklarar mötet avslutat. Bräkne-Hoby som ovan /Rune
Kronkvist/ Sekr Justeras: /Christel Svensson/
/Tore Lindqvist/
|
|
|
|
|
|